Репутація України: чому ми в списку відстаючих рейтингу Global RepTrak і як подолати ситуацію

В умовах глобального ринку держава на міжнародній арені - це бренд. І від його репутації залежать і інвестиції в країну, і шанси на просування національних компаній. Не так давно визнана дослідницька організація Reputation Institute опублікувала рейтинг Global RepTrak® 100 2016 року. У ньому описані 100 країн, розташовані в залежності від внутрішньої і міжнародної репутації. Україна в цьому списку займає 59 місце. Звичайно, можна було б сказати, що це не так уже й погано - середина списку. Однак творці рейтингу точні і непохитні: на їхню думку, у всіх країн нижче 50-й позиції - серйозні проблеми з репутацією. З чим це пов'язано і як виправити ситуацію?

Рейтинг Global RepTrak - результат масштабного щорічного дослідження, в якому в 2016 році, наприклад, взяли участь 58 тис. респондентів. Особливість дослідження в тому, що про репутацію держав говорять жителі країн Великої вісімки (Великобританія, Німеччина, Італія, Канада, Росія, США, Франція, Японія). Так, незважаючи на фактичне анулювання формату G8 (Росія була з нього виключена), фахівці Reputation Institute продовжують вважати цю державу важливим геополітичним гравцем. І потрібно визнати, що це дійсно так, навіть якщо цей гравець має негативну репутацію.

Респонденти оцінюють країни за чотирма критеріями: захоплення, довіру, прихильність, повагу. Всі вони інтерпретуються як емоційні. При цьому за такими емоційними висновками стоїть раціональна аргументація по значно більшій кількості категорій, включаючи наявність в країні високоякісних продуктів і сервісів, відомих брендів, технологій, освічених і надійних фахівців, системи освіти. Також важливі якість бізнес-середовища, соціальна і економічна політики, безпека, краса країни, її внесок у світову культуру, доброзичливість людей і ін. Поєднання всіх цих факторів і створює загальне враження від держави.

З чим сьогодні проблема у України? Звичайно, найсильніше нас тягне вниз військовий конфлікт. Така загроза нестабільності насторожує і інвесторів, і туристів. У минулому році через це ми були в списку країн, які втратили за рік найбільше пунктів. Але в той же час я не став би все списувати виключно на військовий конфлікт. Проблем вистачає і крім цього. І тут виникає одвічне питання розподілу відповідальності еліт і широкої громадськості. З одного боку, наприклад, корупція і кумівство існують на всіх рівнях, але з іншого - саме в елітах ці проблеми найбільш помітні. Еліти, як в бізнесі, так і в політиці, мають більше інструментів для зміни ситуації, але вони часто йдуть на поводу у громадської думки, намагаючись зберегти за собою свій привілейований статус.

Вихід із ситуації, як не дивно, криється у відмові від опозиції народу і еліти. Тільки у відмові не удаваній, а в реальній. Чим більше людей зможе впливати на процеси, що відбуваються в країні, тим більше у всіх нас буде відповідальності за свою державу. Власне досвід країн-лідерів Global RepTrak говорить саме про це. Швеція, Канада, Швейцарія - стійкі демократичні країни з сильною соціальною економікою. Ці країни відомі саме не сильно політичними лідерами або олігархами, а роллю народу в державній політиці, що і робить їх комфортними для максимального числа людей. Антиприклад - Росія, яка, до слова, в рейтингу відстає від України, займаючи 65 місце.

Таким чином, питання репутації країни - це питання послідовної внутрішньої і зовнішньої політики і максимального включення в усі процеси широкої громадськості. Не варто забувати, що стереотип «зроблено в Китаї» давно не відповідає реальності: і техніку, і одяг там виробляють всі світові бренди. Та й власний продукт є гідним. Однак зламати упередження набагато складніше, ніж впровадити систему контролю якості, тому обійти увагою проблеми національної репутації стратегічно небезпечно. Революція Гідності дала нашій країні простір для перезавантаження репутації. Поки у нас ще є шанс скористатися цією можливістю.

Схожі записи записи

No Comments Yet.

Leave a comment